Vad är en nyhet?

Vare sig du ska skriva ett pressmeddelande, en debattartikel eller en insändare är det bra att ha kunskap om hur medierna väljer ut vilka händelser som blir nyheter och varför. Här kommer en lista med exempel på vinklar som brukar gå hem hos medierna.

Dagsaktuellt

Genom att koppla din nyhet till en dagsaktuell händelse kommer den lättare att nå ut i bruset.
Till exempel till en speciell dag; suicidpreventiva dagen den 10 september, världsdagen för psykisk hälsa den 10 oktober eller nyårsdagen – den dag på året när flest personer avslutar sina liv.

Närhet

Människor vill gärna ta del av sånt som händer nära dem – geografiskt och ämnesmässigt. Sådant de kan relatera till i sin vardag.
Ex: ”De bygger cykelled för att motverka psykisk ohälsa i Gimo”.

Oväntat

Det som får mottagaren att haja till.
Kan vara statistik som slår hål på myter / oväntade uttalanden. T ex ”Den psykiska ohälsan ökar inte utan sjunker”.

Annorlunda

Det som sticker ut. Om nyheten dessutom är bildmässig ökar uppmärksamheten.
Ex: Anna Odells konstperformance ”Okänd kvinna” där hon låtsas vara psykotisk för att belysa problem inom slutenvården. Ett annat exempel är när personer på Facebook började göra 30 armhävningar under 30 dagar för att synliggöra posttraumatiskt stressyndrom, vilket blev ett fenomen som spred sig på sociala medier. Det annorlunda är en viktig ingrediens i ”snackisar”, sånt folk pratar om i fikarummet eller sociala medier.

Väcker känslor

Journalister uppmärksammar gärna sådant som är upprörande; orättvisor och uppenbart orimliga förhållanden. Exempel är Uppdrag Gransknings program om Sanne som slussades runt mellan vårdinrättningar under många år utan att få rätt behandling för sin anorexi och psykiska ohälsa.  Eller när SVT Nyheter rapporterade om fusket med nödvändig tandvård sommaren 2020.

Liten mot stor

Journalister vill gärna hjälpa mindre aktörer som utmanar myndigheter och andra jättar. Hjälp dem berätta om ”David och Goliat” genom att visa hur vanliga människor tar kampen mot de stora institutionerna.

Jämförelser

Ser man ofta i nyheter, t ex i listor och rankningar. Ex: ”Lista: här är kommunerna där människor äter mest antidepressiv medicin.”

Men det behöver inte vara en hel lista – att ta fram en enda ögonöppnande jämförelse är användbart för att göra abstrakta fakta greppbara, bildliga och lättare att minnas.
Ex: ”De rikaste 22 männen äger mer än alla kvinnor i Afrika”
”Fler Johan än kvinnor på vd-posterna i svenska företag”

Trender

Ge nya vinklar och exempel på den utveckling som för tillfället diskuteras i media. Ex. att podda om psykisk ohälsa.

Kändisar

Om en kändis gör något så ger det stor draghjälp. (Till exempel när influencern Therese Lindgren berättade om hur hon brottas med psykisk ohälsa)

Källa: Westanders PR-handbok 2020