Tips för att skriva pressmeddelandet
Att skicka ut ett pressmeddelande för att berätta om en nyhet är ett vanligt sätt att försöka få publicitet i media. Här får ni tips på hur ni skriver pressmeddelanden så att de blir bra och gör att redaktionerna nappar.
Fokusera på en nyhet
Tänk efter först – vad är det ni vill förmedla? Fokusera på en enda nyhet.
Tänk på första intrycket
Lägg in RSMH-loggan överst i pressmeddelandet och glöm inte att datera ditt pressmeddelande. Pressmeddelanden ska skickas med e-post eftersom de är dagsaktuella. Skriv pressmeddelandet direkt i mejlet istället för att bifoga som PDF så att journalisten får direkt åtkomst till det.
Skriv en rubrik som lockar till läsning
Många journalister endast läser rubrik och ingress så skriv en rubrik som sammanfattar nyheten på en rad. Använd gärna siffror och skriv med aktiva verb. Exempel: ”50 procent av våra medlemmar mår dåligt under Coronapandemin”.
Sammanfatta nyheten
Skriv en ingress (inledning) på 3–4 rader. Ingressen ska innehålla RSMH:s namn och sammanfatta den nyhet som ni vill berätta om. Rubrik och ingress ska vara neutralt skrivna och kunna kopieras direkt av den redaktion som vill göra en notis. Försök svara på frågorna: vem, vad, när och varför.
Få nyhetsredaktionen att plocka upp ditt citat
Citat har en viktig roll i pressmeddelandet och ni använder det för att uttrycka känslor och åsikter. Låt gärna medlemmar komma till tals då de är experter på sin situation och kan ge tyngd åt betydelsen av till exempel en utbildning, bok, eller ett pris.
Utveckla med mer fakta
Låt ett eller två korta brödtextstycken komplettera och fördjupa ingressens innehåll. Brödtexten ska vara så neutral att journalisten kan klistra in den i sin text. Var inte rädda för att upprepa er. Tänk samtidigt på att formulera er kortfattat, inte längre än en sida.
Dela kontaktuppgifter
Det är viktigt att journalisten alltid ska få kontaktuppgifter till vem hen kan kontakta för frågor eller kommentarer. Inkludera namn, titel, mobilnummer och mejladress till kontaktpersonen/talespersonen. Se till att de är tillgängliga när pressmeddelandet skickas ut.
Glöm inte bonusmaterial
Om ni kan – snåla inte med bonusmaterial såsom faktarutor, infografik, bilder och tipslistor. Bonusmaterialet kan ni lägga sist i pressmeddelandet, efter kontaktuppgifterna.
Avsluta med information om RSMH
Avsluta pressmeddelandet med en kort och faktabaserad presentation av RSMH och lokalgruppens verksamhet.
Källor: Westanders PR-handbok 2020, TT och Mynewsdesk