Ditt stöd hjälper människor att återhämta sig från psykisk ohälsa – ge din gåva nu.

Remissvar

Remissvar ger resultat på lång sikt

När regering, riksdag och olika myndigheter gör utredningar som berör psykisk ohälsa är RSMH ofta remissinstans. Att svara på remisser kan ge viktiga resultat på lång sikt. RSMH har varit med om att driva igenom viktiga reformer, såsom personligt ombud. En stor del av RSMH:s medlemmar har egen erfarenhet av psykisk ohälsa och vi har hög trovärdighet i dessa frågor.

Ladda ner och läs RSMH:s remissvar

RSMH samverkar med andra brukarorganisationer för att få större tyngd bakom våra krav. Det händer ofta att vi ställer oss bakom gemensamma remissvar från till exempel Funktionsrätt Sverige eller NSPH (Nationell Samverkan för Psykisk Hälsa).

Här hittar du remissvar som RSMH skrivit under 2024. Klicka på överskriften för att läsa varje svar som pdf.

 

RSMH:s yttrande över förslag till föreskrifter om ändring i Skolverkets föreskrifter och allmänna råd (SKOLFS 2021:28) om fjärrundervisning

RSMH önskar principiellt delaktighet och lärande för alla skolans elever likväl som möjligheten att få växa in i nya sammanhang och ett ökat ansvar för sitt liv och sin framtid. Därför vill man till Skolverket understryka att kvalitet i undervisning och elevens arbetsmiljö från elevens perspektiv vid fjärrundervisning är problematisk att följa och följa upp. Även om möjligheten till fjärrundervisning kan vara en av flera kloka alternativa och kompletterande lösningar för att möjliggöra en fungerande skolgång utmaningar till trots bär den dock med sig ett ökat avstånd till mellanmänsklig social kontakt som de flesta faktiskt behöver. Risken finns att ett avstånd till en i grunden positiv fysisk närvaro med lärare och klasskamrater fördjupas och förlängs. På detta behöver man vara vaksam och stödja skolorna till en bra hantering av vid de expanderade möjligheterna till fjärrundervisning.

 

NSPH:s, Attentions, Schizofreniförbundets och RSMH:s gemensamma yttrande över betänkandet Nätt och jämnt – Likvärdighet och effektivitet i kommunsektorn (SOU 2024:50)

Utredningen har generellt sett över särskilda ”öronmärkta” statliga bidrag till kommunerna och föreslår bland annat att särskilda medel till Personligt Ombud (PO) slopas

RSMH med flera uppfattar att utredningen i praktiken föreslår att kasta ut barnet med badvattnet utan seriös konsekvensanalys. Föreslagen förenkling är ogenomtänkt, oansvarig och groteskt oseriös då det är tydligt att utredningen dels inte haft tillräcklig insyn eller kunskap kring verksamheten personligt ombud, dels inte har gjort en konsekvensanalys av de förslag som de nu lämnar. De som får stöd av PO är människor med omfattande psykiska funktionsnedsättningar i behov av långsiktigt och samordnat stöd från samhället. Att tänka sig att alternativ till PO bara ska kunna improviseras fram på en höft av kommunerna efter ”eget” intresse är ett sjukt vågspel med tusentals utsatta svenskars liv och hälsa.

 

RSMH:s yttrande över betänkandet En utvärdering av förändringar i sjukförsäkringens regelverk under 2021 och 2022 (SOU 2024:26) 

Utredningen har inom snäva ramar vad gäller tid och direktiv sökt utvärdera de senaste årens förändringar i sjukförsäkringens regelverk.

RSMH med flera uppfattar att utredningen inte riktigt hamnat rätt utifrån att se helhet och väga in den komplexitet som sjukförsäkringens regelverk adresserar. Dess förslag att i princip ”återställa” sjukförsäkringen till dess utformning anno 2008 med ”stupstock” och allt är undermåligt motiverat och något RSMH å det starkaste avråder från. De begränsade förbättringar som införts i dagens system 2021/2022 behöver breddas och fördjupas och frågan förtjänar en bred parlamentarisk utredning för ett hållbart och långsiktigt svar.

 

RSMH:s yttrande över betänkandet Växla yrke som vuxen – en reformerad vuxenutbildning och en ny yrkesskola för vuxna (SOU 2024:16) 

För att bredda utbudet av yrkesutbildning för vuxna på gymnasial nivå, föreslår utredningen bland annat att det ska inrättas en ny utbildningsform inom det offentliga utbildningsväsendet. Utbildningsformen ska benämnas yrkesskola. Yrkesskolan ska ha sin utgångspunkt i yrkeshögskolemodellen och inte ingå i skolväsendet.

RSMH välkomnar att fler vägar öppnas för att bygga kunskap och kompetens relevant för riktiga jobb på arbetsmarknaden och att ”växla yrke” som vuxen. Samtidigt är man något betänksam inför vissa förslag och skrivningar som synes nedprioritera unga vuxna som fått bristfälligt stöd att komma igenom den vanliga grund- och gymnasieskolan.

 

RSMH:s yttrande överbetänkandet Uppföljning för utveckling – ett hållbart system för samlad kunskap om villkoren för barn och elever med funktionsnedsättning i förskola och skola (SOU 2023:95)

Utredningen om Mer kunskap om barn och elever med funktionsnedsättning i skolväsendet föreslår här vilka uppgifter som ska samlas in om villkoren för barn och elever med funktionsnedsättning i skolväsendet och hur detta bör göras. Dess uppdrag rörde alla typer av funktionsnedsättningar och samtliga skolformer från förskola till kommunal vuxenutbildning.

RSMH välkomnar att utredningen kommit till stånd, men hade önskat ett bredare anslag och att exempelvis problematisk skolfrånvaro utforskats i relation till de frågor utredningen söker besvara. RSMH förväntar sig inte att skolan ensam löser alla sociala och hälsorelaterade utmaningar i det svenska samhället. Men, där den inte ensam är uppgiften vuxen för att barns rätt till utbildning ska kunna garanteras till fullo måste andra resurser kunna komma in i spel från socialtjänst, socialpsykiatri, habilitering, hälso- och sjukvård med flera och nära samverkan fungera på riktigt och i närtid. För att detta ska kunna åstadkommas behövs kunskap. Utredningen har här bidragit, men inte fått fram alla bitar till det pussel som måste läggas.

 

RSMH:s yttrande över Domstolsverkets promemoria Muntlig förhandling i allmän förvaltningsdomstol (DOV 2023/268)

Arbetsgruppen på myndigheten föreslår lagändringar för ökad flexibilitet för kammarrätter att anpassa handläggning i mål till vad man bedömer vara lämpligast i det enskilda fallet. Konkret innebär här förslagen att rätten till muntlig förhandling i kammarrätt i vissa fall blir mindre om videoupptagningar kan användas vid muntliga förhandlingar i förvaltningsrätt.

RSMH avstyrker förslagen med hänvisning till att den presenterade konsekvensutredningen är för snäv och tunn. Frågan förtjänar en mer grundläggande utredning än en tunn myndighetspromemoria som inte på djupet adresserar integritets- och rättssäkerhetsfrågor för utsatta grupper.

 

RSMH:s yttrande över Departementspromemorian Karenstak och högriskskydd – en översyn av karensavdraget och förslag på utökade undantag (Ds 2023:33)

Arbetsgruppen på Socialdepartementet föreslår marginella förbättringar rörande karens och högkostnadsskydd vid sjukpenning.

RSMH välkomnar och tillstyrker förbättringsförslagen. Men, någon gång måste man nog sluta sminka grisen när det gäller vårt socialförsäkringssystem om de RSMH företräder på allvar och över tid ska kunna förlita sig på det.

 

RSMH:s yttrande över betänkandet För barn och unga i samhällsvård (SOU 2023:66)

Utredningen om barn och unga i samhällets vård har sökt ta fram förslag som utgår från vad barn och unga med erfarenheter av samhällsvård själva uttrycker. För att få underlag till det har utredningen tagit fram en beskrivning av vad som behöver bli bättre i dagens samhällsvård med fokus på vårdkedjan och barns och ungas delaktighet.

RSMH välkomnar att utredningen tagit sin naturliga utgångspunkt i att tillfråga dem det berör; barnen. Vi upplever dock att när det kommer till frågan om åtgärder tilldelas den värdefulla och viktiga kunskap som barnen tillfört inte tillräckligt mycket uppmärksamhet. Inte heller mynnar barnens feedback ut i förslag till adekvata lösningar från utredningen med potential att adressera de brister de påtalar. Utredningen föreslår visserligen ett antal i sig viktiga lagförslag, men synes i övrigt mest lappa och laga ett extremt undermåligt befintligt system. RSMH saknar såväl ett genuint förankrat barnrättsperspektiv som den kraftfulla ambitionshöjning som vi menar är nödvändig. RSMH förespråkar nödvändigheten av ett paradigmskifte om man på allvar vill fullfölja de stora ambitioner som trots allt emellanåt glimrar förbi i utredningen.

 

RSMH:s yttrande över betänkandet Rätt förutsättningar för sjukskrivning (SOU 2023:48)

Utredningen om läkarintygets betydelse i sjukpenningärenden har utrett läkarintygets betydelse i sjukpenningärenden och betydelsen av samarbete mellan professioner inom hälso- och sjukvården för läkares arbete med sjukskrivning
Den psykiska ohälsan ökar och kostnaden för sjukskrivningar orsakade av psykisk ohälsa beräknas kosta samhället hela 32,6 miljarder och kurvan pekar uppåt. I år förväntas andelen sjukskrivningar på grund av psykisk ohälsa ligga på 46 procent, att jämföra med 2015 års siffror på 30 procent. Bakom de höga sjuktalen finns ett oerhört stort mänskligt lidande.RSMH är övertygade om att man genom rätt stödinsatser i tidigt skede kan minska den oroväckande utvecklingen med ökad psykisk ohälsa som anledning till långtidssjukskrivning. RSMH är inte lika övertygad om att denna utredning tar in hela bilden eller presenterar en effektiv och hållbar lösning för hela den aktuella samhällsutmaningen.

Läs remissvar från tidigare år

Att bli medlem i RSMH
är det ultimata stödet